Lær at styre konflikter

Styr konflikter

I dag er god kommunikation alfa og omega i vores hverdag. På arbejdet og i privatlivet. Vi forsøger, da også så godt vi kan at formidle vores budskaber så tydeligt og let forståeligt, som muligt. Vi prøver at være venlige og forstående, hvis der er problemer eller uenigheder. Vi er bevidste om vigtigheden af god kommunikation. Alligevel er det meget få af os, som tager nogle få dage ud af kalenderen og bruger dem på et kursus i konflikthåndtering eller et kursus i præsentationsteknik. Vi mener nemlig – og har selvtillid nok til at tro på – at vi er venlige og åbne i dialoger, vi har med andre mennesker.

Er vi venlige nok?

Det pudsige er bare, at vi faktisk ikke altid er venlige og åbne. Ikke at vi bevidst er uvenlige og lukkede inde i os selv. Vi luller bare os selv ind i nogle vaner, som vi tror, alle andre har forståelse for. Men det har de ikke altid. Derfor er det vigtigt, at vi altid forsøger at udvikle os selv, så vi får et mere nuanceret billede og dermed bedre, kan forholde os til vores omgivelser. Vi skal forholde os til vores kollegaer og vores familiemedlemmer, partnere og andre mennesker vi omgås. Et kursus i konflikthåndtering kan derfor være en rigtig god måde at få flere nuancer med ind i vores syn på omverdenen og de andre. Jeg har selv deltaget i et, der blev afholdt i nogle yderst lækre konferencelokaler: https://mbkkursuslokaler.dk/konferencelokale/

Det kan godt være, at kurset vil fokusere på, hvordan man løser konflikter. Hvordan man identificerer konflikter, der er undervejs. Men det handler i høj grad også om at forstå omverdenen – de andre – og sig selv. Og så handler sådan et kursus altså også om, hvordan du kan forbedre dig selv. Fx hvordan kan du blive bedre til at lytte. Hvordan kan du håndtere dit kropssprog, så du ikke sender signaler om, at du ikke lytter, men blot afviser.

Alternativer er der nok af

Og ja, bryder du dig ikke om tanken om at skulle lære noget om konflikthåndtering, så kan du fx vælge at tage på et kursus i præsentationsteknik. Det vil også give dig en masse input til, hvordan du kan bruge krop rigtigt, hvis du fx skal holde et foredrag på biblioteket. Det vil give dig gode værktøj til, hvordan du eventuelt kan bruge PowerPoint på en effektiv måde, så dit budskab kommer over bordet til modtageren, uden at du nødvendigvis behøver at være til stede, når modtageren åbner den mail, du sendte. Det vil også give dig tips til at strukturere dine tanker, så du sender et logisk budskab. Et budskab, der ikke bliver misforstået.

Anbefalingen herfra er derfor: tag på kursus – enten i konflikthåndtering eller præsentationsteknik, fordi det vil hjælpe dig til at tænke bare en lille smule væk fra vanetænkningen. Dermed åbner du dig selv overfor din omverden. Du vil opdage, at du får mange flere nuancer ind i din verden, som du reflekterer over. Og dermed får du også meget større indsigt. Og på den baggrund bliver du – og dit team / familie stærkere. Kommunikationen imellem jer bliver bedre.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *