Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg var meget betænkelig, da vores datter, Rikke, for nu godt tre år siden valgte at starte som selvstændig forretningsdrivende efter kun to år som uddannet ekspeditrice i en tøjforretning.
Min tanke var, at et meget stort antal af de tøjforretninger, der opstår, bukker under ganske hurtigt igen. Det er åbenbart for nemt for især yngre kvinder at starte en modetøjsbutik, men det er i rigtigt mange tilfælde sværere for dem at få enderne til at nå sammen rent økonomisk.
Men Rikke var meget stålsat, og hun forventede under ingen omstændigheder, at jeg skulle investere i hendes firma. Blot tog hun gerne mod mit tilbud om økonomisk rådgivning og gratis revision, idet jeg selv arbejder i revisionsbranchen.
Mine betænkeligheder blev ikke mindre, da Rikke fortalte, at hun ville satse på en specialforretning med et meget snævert varesortiment. Hendes ide var at etablere en butik med alt indenfor strømper til både mænd og kvinder, fordi hun i sit arbejde havde fået nogle gode ideer til selv at importere en række varer indenfor det sortiment, så hun kunne springe et led over og selv score den fortjeneste, en importør eller grossist normalt beregner sig. Selv ved jeg jo mest om digitale produkter som for eksempel det bedste slankekursus i Danmark
Jeg kan huske, at hun dengang regnede med, at langt størstedelen af hendes kommende kundekreds ville være kvinder, for mange kvinder har et forholdsvis stort forbrug af strømper eller strømpebukser og leggings, som kvinder i stort set alle aldre bruger meget. I øvrigt er butikken med bambus til mænd og kvinder – http://www.bambootier.dk/ – en stor inspiration.
Nu har Rikke drevet sin butik i tre år, og jeg har netop afsluttet regnskabet for det tredje år for hende, og det er det første år, hvor der er sorte tal på bundlinjen, hvilket naturligvis ikke er usædvanligt for en nystartet virksomhed.
Og der er ikke bare tale om sorte tal, for overskuddet for det tredje år er lige akkurat stort nok til at dække det underskud, der var oparbejdet i de to første år af butikkens levetid, så der nu totalt set er balance i firmaet med udsigt til nogle indbringende år forude.
Men Rikke har også været smart, for hun oplevede det første par år ofte, at kvinder kom i butikken i følgeskab med deres mænd, så hun valgte en enkelt udvidelse af varesortimentet, som hun regnede med kunne være lidt mere tillokkende for mændene end sokker og strømper.
Derfor tog hun herre tights med i sit sortiment og satsede på nogle af de smarteste og mest sexede designs, og det viste sig at give pote. Rikke har ofte fortalt om, hvordan det i de fleste tilfælde er kvinder, der på deres mænds vegne tager initiativ til indkøb af nye underbukser. Det er åbenbart ikke noget, gifte mænd går så meget op i, men deres koner vil jo gerne have, at de ser pæne ud, også når de optræder i underbukser.
For ganske kort tid siden købte Rikke et parti bambus strømper, som hun forventer sig en del af. For mig var det en overraskelse, at man kan bruge bambus som erstatning for bomuld, men det kan man åbenbart.