Næste gang, du ringer til en forretnings kundeservice for at beklage dig, over at en af de varer du har modtaget, ikke er, som du havde forventet, så skal du tale pænt til ham eller hende, der svarer. Jeg bebrejder dig ikke, at du er skuffet eller sur over at have fået en defekt vare. Men det er altså ikke den person, som er ansat til telefonpasning, der er skyld i det. Den person er ofte ikke ansat af den forretning, som du vil beklage dig til.
Ofte tale om et call center
Han eller hun er oftest ansat i et callcenter og skal håndtere mange telefonsamtaler hver eneste dag. Han eller hun har selvfølgelig godt lært, at du ikke mener det personligt, hvis dit temperament løber af med dig. Men det kan være belastende for den person, som du taler til. En person, der arbejder professionelt med telefonpasning, skal nemlig ofte håndtere samtaler for flere forskellige webshops. Det kan i travle perioder være meget anstrengende og forvirrende. Især i denne tid, hvor Black Friday og julehandel er ved at komme godt i gang. Selvfølgelig vil det menneske, du taler med, have de fleste informationer, så du får korrekt svar.
Husk at være venlig
Men vær sød, og vær lidt tålmodig. Når en samtale tager i gennemsnit to minutter, så kan du jo nok forstå, at der bliver arbejdet på højtryk fra telefonpasserens side. Han eller hun vil gøre sit bedste for, at du hurtigst muligt får korrekte svar på dine spørgsmål. Og skulle det ske, at du får et uforståeligt svar, så kan du være helt sikker på, at du også får en undskyldning for det. Det skal jo helst ikke ske. Men mennesker er mennesker – og de fejler sommetider. Så når du ringer op, så vær tålmodig – på den måde når du længst – også i en supertravl tid.